Strategia Ekspercka i e-mail marketing w Polskich realiach

Mateusz Romanowskidla cneb.pl

Zastanawiałeś się kiedyś, jak się ma Strategia Ekspercka, lansowana przez Jaya Abrahama, do polskich realiów? Jeszcze parę lat temu była to tylko teoria, dostępna w praktyce dla nielicznych…

Dzisiaj dużo łatwiej jest budować swój profesjonalny, ekspercki wizerunek. Nie trzeba przy tym ponosić dużych (lub wręcz żadnych) nakładów, nie trzeba rozpychać się łokciami, by się wybić. W tym artykule chciałbym skupić się na kilku gotowych rozwiązaniach, które możesz wykorzystać chociażby od dzisiaj.

  1. Zacznij pisać bloga na wybrany przez Ciebie temat. Pomyśl, co jest Twoją pasją, a zarazem specjalnością. Im bardziej na pograniczu pasji osobistej z pasją zawodową, tym lepiej. Znajdź serwisy o podobnej tematyce, blogi podobnych pasjonatów, artykuły poruszające zbliżone problemy. Przeczytaj je, porównaj ze swoją wiedzą, przeanalizuj i podziel się swoimi odczuciami, spostrzeżeniami, opiniami i, przede wszystkimi, doświadczeniem.

    Pisząc blog, inspirując się innymi tekstami z Internetu, pamiętaj, aby je cytować, podawać autora i je linkować. Wg prawa autorskiego możesz cytować krótki fragmenty tekstu, podając źródło i autora. Wykorzystaj to.

    Linkowanie na blogach ma też inne plusy – dzięki temu jest spora szansa, że zaczną Ciebie linkować inni blogerzy. To pomoże Ci wypromować Twój blog. Pamiętaj też, że wiele silników blogów jest dobrze indeksowane przez wyszukiwarki – to kolejny plus tego rozwiązania.

    Gotowe rozwiązania: www.blox.pl www.blog.pl www.blogspot.com

    Dla zaawansowanych (do samodzielnej instalacji na swoim serwerze): www.wordpress.org

  2. Udzielaj się w serwisach społecznościowych. Buduj sieci kontaktowych, stwórz stronę o sobie, z informacjami nt. Twojego doświadczenia. Opisz swoje case studies, zdobądź referencje od klientów i umieść linki do Twojego bloga, stron i wizytówek. Udzielaj się w działach z pytaniami związanymi z Twoją specjalnością.

    Wartościowe serwisy biznesowe: www.goldenline.pl www.linkedin.com www.biznes.net

  3. Udzielaj płatnych porad online. Możesz utworzyć własny, szyty na miarę system informatyczny lub skorzystać z gotowych rozwiązań. Utwórz ofertę w istniejącym serwisie, pokaż swoje dotychczasowe osiągnięcia i zaproponuj atrakcyjną cenowo, i wartościową ofertę. Dzięki temu możesz pozyskać klientów nie tylko na porady online, ale także na bardziej zaawansowane, długofalowe usługi.

    Gotowe rozwiązania: www.mojdoradca.pl

  4. Utwórz swój kurs emailowy. Możesz go złożyć ze swoich dotychczasowych artykułów, odpowiedzi, czy wpisów na blogu. Ale najlepiej złóż go w jakąś sensowną, merytoryczną całość. To nie będzie trudne, jeśli masz sporą bazę swoich wypowiedzi. Możesz też złożyć swoje odpowiedzi na pytania w jeden artykuł. Nawet guru marketingu – Philip Kotler wydał książkę, która jest tylko i wyłącznie zbiorem odpowiedzi na różne pytania.

    Gotowe rozwiązania do zarządzania kursami emailowymi: www.freebot.pl (bezpłatny, bardzo prosty)

  5. Udzielaj publicznie odpowiedzi na pytania, za darmo. Znajdź dobry serwis z pytaniami i odpowiedziami. Nie musi mieć mnóstwa pytań i odpowiedzi. Ważne, aby były ciekawe tematycznie, a większość odpowiedzi udzielana przez specjalistów. Tak naprawdę, im mniej odpowiedzi, tym lepiej dla Ciebie. Twoja wypowiedź będzie bardziej widoczna, zwłaszcza jeśli napiszesz ją kompleksowo i profesjonalnie.

    Wykorzystuj je później w swoim portfolio, linkuj do nich w swoim blogu i na swoich stronach w serwisach społecznościowych. Jeżeli będziesz miał ich dużo, możesz złożyć je w całość, i zrobić z nich artykuł, albo część kursu, czy wpis na bloga.

    Przykładowe serwisy: www.zadajpytanie.pl www.linkedin.com (sekcja answers)

  6. Napisz ebooka lub książkę. W sumie najtrudniejsze, lub przynajmniej najbardziej czasochłonne. Najlepiej przed napisaniem znajdź zainteresowanego wydawcę, przedstaw szkic (spis treści, zamysł) i zobacz, czy będzie zainteresowany. Warto mieć wyrobioną już nieco markę, zwłaszcza w przypadku wydawnictw tradycyjnych. Najważniejsze jednak, aby w Twoim ebooku lub książce zawrzeć praktyczną, wysokiej jakości wiedzę. Może to być uporządkowany zbiór porad, lub też opis swoich doświadczeń.

    Aby było łatwiej, polecam najpierw spróbować pierwsze pięć punktów. Jeśli Ci się uda, powróć koniecznie do tego punktu. Tkwi w nim duży potencjał.

    Przykładowi wydawcy: www.zlotemysli.pl www.helion.pl

  7. Skontaktuj się ze mną 🙂 Pomogę wybrać Ci właściwy sposób budowania Twojego wizerunku.
Categories