Program Partnerski dla Ciebie

Programy Partnerskie (ang. Affiliate Program) to szczególna forma współpracy pomiędzy firmą i jej partnerem. Współpraca ta polega na promowaniu produktów/ usług (dalej będę pisał tylko produktów) tego pierwszego przez drugiego.

Uczestnictwo w programie partnerskim tym różni się od bycia resellerem danej firmy, że klienci członka programu partnerskiego kupują BEZPOŚREDNIO od producenta – produkt nie przechodzi przez Twoje ręce. Takie rozwiązanie nie nakłada na Ciebie żadnego ryzyka i wydatków związanych z magazynowaniem towaru.

Zadaniem członka programu partnerskiego jest w dowolny (legalny i zgodny z regulaminem programu partnerskiego) sposób nakłonić klienta do skorzystania z oferty właściciela programu partnerskiego.

Typy programów partnerskich

Najlepiej jest podzielić Programy Partnerskie według form wynagradzania uczestników. Wyróżniamy 3 podstawowe formy wynagradzania:

  1. procent od zysków wygenerowanych przez klienta, którego poleciliśmy. (cnebPoints)
  2. stała stawka (ang. flat fee) za akcję, którą wykonał klient za naszym poleceniem. (bardzo rzadkie)

  3. stała stawka za kliknięcie na banner/ link identyfikujący nas – specjalnie nie zaliczam tego do drugiej kategorii (nawet nie będę reklamował).

Trzeci wariant możesz od razu odrzucić. Programy tego typu są tworzone w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać jego członków – jak najwięcej zyskać przy minimalnych kosztach.

Stawki są tak niskie, że trzeba by mieć bardzo popularną stronę, by zarobić poważne pieniądze. A bardzo popularne strony mają własnych reklamodawców, którzy płacą dużo więcej.

Na niekorzyść trzeciego wariantu przemawiają nazbyt częste przypadki niezrozumiałego skasowania prowizji członkom PP. Rzesze ludzi narzeka na tzw. “klikane programy partnerskie”, że nieuczciwie zablokowano im konta pozbawiając ich zarobionych (często nie małych) pieniędzy.

W kontraście do powyższego stawiam regulamin cnebPoins, który wyklucza możliwość bezpodstawnego zabrania Ci zarobionych prowizji. Za 99% przewinień konto partnera łamiącego regulamin jest po prostu zawieszane z możliwością wypłaty nagromadzonych prowizji.

Drugi wariant rzadko jest warty uwagi, ale zdarzają się perełki – głównie bardzo drogi i luksusowy towar.

Najkorzystniejsze są zawsze programy partnerskie oparte na pierwszym wariancie (procent od sprzedaży). Wymagają one najwięcej pracy, ale dają najlepsze wyniki.

Po co mi program partnerski?

Program(y) Partnerski(e) może być naszym głównym lub dodatkowym źródłem dochodów. Najczęściej spotyka się drugi wariant, ale zacznijmy od pierwszego.

Jeśli uda Ci się znaleźć naprawdę opłacalny PP dotyczący produktu, który uważasz za “chodliwy”, warto pomyśleć nad skupieniem całej swojej energii na promowaniu tego produktu.

W takim przypadku robisz wszystko to, co robiłby właściciel produktu z wyjątkiem bezpośredniej obsługi klientów (sprzedaż i dostarczanie produktu). Tworzysz witrynę www, promujesz ją i produkt wszystkimi możliwymi sposobami. Zupełnie tak, jakby był to Twój własny produkt.

Inny sposób na uczynienie programu partnerskiego swoim głównym źródłem dochodów jest stworzenie serwisu www/ e-zinu, w którym będziesz pisał recenzje sprzedawanych produktów.

Dla przykładu mógłbyś zapisać się w programie partnerskim jakiejś dużej księgarni (np. Amazon.com) i stworzyć serwis-księgarnię poświęconą lotnictwu. W tej księgarni recenzowałbyś warte uwagi książki i filmy dotyczące lotnictwa i podawał link z przyznanym ci identyfikatorem do miejsca, gdzie tę książkę można kupić.

Twoja praca w tym momencie polega na wypromowaniu księgarni/ Twojej osoby (klienci muszą wierzyć recenzentom) i wyszukiwaniu najlepszych książek/ filmów.

Jak już wspomniałem, znacznie popularniejszym rozwiązaniem jest uczynienie z programu partnerskiego dodatkowego źródła dochodów. Załóżmy, że mamy serwis i e-zin, w którym poza “normalnymi” artykułami zamieszczamy recenzje promowanych książek/ programów/ płyt itd. lub artykuły je reklamujące.

Przykładem takiej działalności jest serwis WilsonWeb.com i e-ziny prowadzone przez dr Ralpha Wilsona. Wilson dorabia przede wszystkim na książkach dostępnych w Amazon.com – promuje je w każdym stosownym ku temu miejscu. Ponadto reklamuje inne programy partnerskie – np. firmę rejestrującą domeny. Jednym słowem dostarcza czytelnikom maksimum użytecznych informacji wykorzystując przy tym każdą sposobność by zarobić. Dopóki czytelnicy są na pierwszym miejscu, taka działalność może przynieść poważne zyski.

Kilka dobrych rad

  1. Wybierz produkt(y) związany z tematyką strony i trafiający do jej grupy docelowej
  2. Wybierz program oferujący procent od sprzedaży – 10 zł za sprzedany produkt to według mnie minimum przy produktach kosztujących więcej niż 50 złotych.
  3. Daruj sobie PP typu kilkanaście groszy za kliknięcie na banner.
  4. Promuj sprzedawany produkt tak, jakby był Twój – na każdy możliwy sposób.
  5. Nie bój się zapłacić za reklamę promowanego produktu, jeśli możesz na tym zyskać.
  6. MUSISZ kupić promowany produkt i MUSISZ bardzo dobrze go znać – klienci to wyczują.
  7. Wybierz produkt, za który nie boisz się ręczyć własnym nazwiskiem.

Categories