W zeszłym tygodniu, w artykule 3D covers, udowadniałem Ci, że wizualizacja produktów zwiększa skuteczność oferty. Technika ta jest skuteczna niezależnie od faktu czy dany produkt istnieje jako rzecz materialna, czy nie. Jednakże wizualizacja jest szczególnie przydatna właśnie przypadku produktów materialnie nie istniejących (software, e-booki, raporty itp.).
Samo zdjęcie wymyślonej przeze mnie okładki dla poradnika Szukasz Pracy powoduje, że większość zamawiających podaje mi fizyczny adres pocztowy, na który mam wysłać poradnik.
W tym artykule pokażę Ci, jak stworzyć 3D cover (okładkę, pudełko czy inne opakowanie w widoku przestrzennym) w programie Photoshop firmy Adobe. Posłużymy się gotowym modelem okładki, jaki można kupić w internecie. Technika jest opisana na podstawie wersji 5.0 Photoshopa – nie odczuwam potrzeby dodatkowego płacenia za upgrade do wyższej opcji. Jestem przekonany, że w wersjach wyższych nie będzie problemu z odnalezieniem potrzebnych funkcji.
Okładka 2D
Zaczynasz od stworzenia okładki (i ew. każdego boku opakowania) w wersji 2D. Najpierw wybierz format książki. Ja wybrałem stworzenie 3D cover do raportu, więc okładka będzie w formacie A4 (21×29,7 cm). Tworzysz nowy dokument o takiej rozdzielczości.
Teraz czeka Cię najtrudniejsza część pracy – projekt okładki. W tym artykule nie zamierzam tłumaczyć zasad projektowania okładek. Może w przyszłości napiszę artykuł na ten temat. Tymczasem proponuję zaufać swojej pomysłowości i czerpać pomysły z okładek książek, które masz pod ręką.
Moja okładka jest już gotowa. Koniecznie trzeba ją zapisać na dysku, ponieważ, w przypadku jakichkolwiek zmian, to właśnie na tym pliku będziemy pracować.
Przygotowanie modelu
Czas aby przygotować model, na który nałożymy naszą okładkę. Do tego celu wykorzystam
darmową próbkę pobraną ze strony www.realcovers.com… w momencie publikacji tego numeru, serwis RealCovers nie był dostępny, nie wiem czy coś się zmieni.
Najpierw duplikujesz warstwę Background za pomocą Layer > Duplicate Layer. Pierwotną warstwę zapełniamy kolorem, który będzie tłem dla naszego raportu. Ja wybrałem jasno-szary.
Czas usunąć standardowe tło. Możesz to zrobić dwoma sposobami – wybierz skuteczniejszy.
1). W przypadku takiego kontrastu w stosunku do tła, jak w mojej grafice, i braku jasnych elementów w samym modelu, najlepiej wykorzystać opcje Layer > Layer Options (musisz zaznaczyć najpierw skopiowaną warstwę). Jeśli tło jest jasne, a obiekt ciemny, usuwamy tło operując prawym suwakiem opisanym jako This Layer. Jeśli jest odwrotnie, to operujemy lewym suwakiem. Należy tak dobrać jego wychylenie, aby usunąć tło, nie naruszając samego obiektu. Jeśli przytrzymasz Alt, będziesz mógł rozdzielić suwak na dwie strzałki i dokładniej operować wymazywaniem.
Po tej operacji stwórz nową warstwę (Shift+Ctrl+N). Powiąż je obie, klikając na puste pole przy ikonie nowej warstwy (pojawi się łańcuszek), i złącz w jedną (Crtl+E).
2). Usuń tło za pomocą “różdżki” .
Nakładanie tekstury
Czas zrobić z naszego modelu okładkę książki. Zamień wersję 2D okładki na jednowarstwowy obraz: Laver > Flatten Image. Następnie zmniejsz go do rozmiarów nieznacznie większych od modelu (musi być większa niż będzie po przekształceniach). Skopiuj taką okładkę do pliku z modelem.
Przesuń jeden róg okładki do miejsca, gdzie powinien się zaczynać na modelu – rób to na powiększeniu. Teraz za pomocą Image > Canvas Size zwiększ marginesy w taki sposób, aby całość modelu i okładki była widoczna.
Prawym klawiszem kliknij na miniaturze warstwy z okładką 2D i wybierz Select Layer Transparency. Zrób powiększenie do stopnia, w którym będziesz dokładnie widział rogi modelu. W dowolnym miejscu obrazka kliknij prawym klawiszem i wybierz Free Transform. Jeszcze raz prawy klawisz i tym razem Distort. Teraz doprowadź każdy z trzech pozostałych rogów okładki na odpowiednie rogi modelu – tak jak na obrazku.
Następnie trzeba wyrównać kolorystykę modelu i okładki. Zaznacz warstwę z modelem i wybierz Image > Adjust > Hue/Saturation (Ctrl+U). Odznacz Colorize i tak operuj wartościami Hue (odcień) Saturation (natężenie koloru) i Lightness (jasność), aby otrzymać kolor możliwie najbardziej zbliżony do koloru okładki lub inny zamierzony.
Na sam koniec możesz dodać cień albo inny efekt. W ten sposób stworzyliśmy okładkę do tego artykułu.